Amit örömmel tanultunk, soha nem felejtjük el... (Alfred Mercier)

2010. jún. 17.

Hogy kell használni az angol érettségi gyorssegítséget?

Bee (ejtsd: bí) azt írja:

Belenéztem a Beginner I. kategória második leckéjébe, (talán az ABC-t illik tudni még nekem is), Vera naplójába. 
Már a harmadik sorban találkoztam két ismeretlen szóval, ill. csak az egyik ismeretlen, a másikat kellene tudnom, hisz vagy 74-szer kikerestem már a szótárból, mégsem jut eszembe soha....
Aztán láttam, hogy a továbbiakban még több az idegen szó, így nem is mertem tovább nézelődni...hisz esélytelen, hogy bármit is megértsek, ha már a legalapvetőbb, legkezdőbb leckének a legelején akadályba ütközöm...nem igaz?
Válasz:

The Linguist Library nem arra való, hogy vizsgáztasson, hanem arra, hogy ő vizsgázzon előtted.

Nem az a kérdés, érted-e, amibe éppen belenyúlsz; az a kérdés, tud-e olyat adni (nem egyet, nem kettőt, hanem sokat), amit nagyon is könnyen megértesz?

Ne akadj el a Beginner kategóriánál. Abban is vannak nehezek, és másutt is lehetnek könnyű dolgok. Nincs jól összeválogatva. Lazán válassz egy kategóriát, aminek a címe fölkelti az érdeklődésedet. Lépj be.

Nézegesd meg a tartalomjegyzékét, s ha látsz olyan szöveget, aminek a címe fölkelti az érdeklődésedet, kattints rá. Ahogy meglátod a szöveget, rögtön érzékeled, könnyű lesz-e. Ha párbeszéd, rövid mondatokkal, máris érted - nagyon jó! Hallgasd meg.

Ilyenkor is előfordulhat, hogy rossz az audió minősége, s alig érted. Nem Te vagy a hibás! Mindenféle hiba előfordul az anyagban, még olyan is, hogy többé-kevésbé eltér a hallható szöveg a láthatótól.

Ha nem vagy megelégedve, ne magaddal légy elégedetlen, hanem azzal, amit találtál. Keress tovább. Fogsz találni jobbat, egész biztos! Lehet, hogy egy másik cikk lesz ugyanabban a kategóriában, vagy vissza kell menni a főmenübe, s egy másik témakörben találod majd meg, de biztos találni fogsz.

De ahol nem érzed a sikert, azt azonnal hagyd ott, és keress tovább.

Nehogy azt hidd, hogy ami könnyű és szórakoztató, abból nem tanulsz. Elárulom: abból tanulsz a legtöbbet. Hogy miért, arról majd beszéljünk később. Most csak az a fontos: ami élvezhető, azt többször is hallgasd meg - mindaddig, amíg élvezed.

Az angolt nem tanulni kell! Csak élvezni. Aki élvezi, az tudni fogja.

Te vizsgáztasd hát a The Linguist Library-t! Add föl neki ezeket a vizsgakérdéseket:

Tud-e élvezetes angol szövegeket adni?
Van-e benne élvezhető, jól érthető beszéd?
Van-e benne meglepő, vicces, netán olyan, amire azt mondod: ez jó!

Rajta hát, vizsgáztasd. És ha sikeresen levizsgázott, akár meg is írhatod, hogy mivel nyerte el a tetszésedet!

3 hozzászólás:

Hello Botond!

Tulajdonképp most volt két teljes napom, amikor semmilyen kötelezettségnek nem kellett eleget tennem, így rengeteg időm maradt, hogy teljesen átfésüljem a The Linguist Libraryt. Holnaptól azonban már minden nap dolgozom....

Sajnos ezek után sem tudok kicsattanó eredményről beszámolni. Ami valóban érdekel (language, linguistic), azoknak csupán 10%-át értem meg, persze harmadszorra, negyedszerre, már talán a 20-25%-át is. Természetesen azokba is belenéztem, amelyek annyira nem érdekelnek, sőt azokba is amelyek egyáltalán nem érdekelnek, de ott sem jobb az eredmény. Úgy veszem észre, hogy számomra különböző nehézségi fokozatok vannak, és ahogy mondod tényleg össze-vissza, de valahogy akármit nézek, ill. hallgatok, a harmadik negyedik mondat után mindjárt a szótárhoz kell nyúlnom. A következő mondatokban pedig egyre több ismeretlen szó bukkan elő.
Nem sikerült olyat találnom, amire azt merném mondani, hogy mondatonként csupán egy-két ismeretlen szó van, így az értelméből ki tudnám következtetni a jelentését. Tehát azt kell mondjam, a Te szavaiddal élve, hogy nálam megbukott ez a project.
Persze, hogy jönnék én ehhez, hogy bíráljak egy olyan oldalt, amit nálam jóval okosabb emberek állítottak össze? Ezt nem lehet.
A hiba bennem van.
Konzekvencia: Biztos rossz 1500 szót ismerek. Nem azt az 1500-at, ami ezeknek az anyagoknak a megértéséhez szükséges. Abban biztos vagyok, hogy 1500 szót ismerek, ugyanis a www.angoltanszek.hu oldalról letölthető a leggyakrabban használt 3000 szó listája. Valamikor (1,5 éve) letöltöttem, kíváncsi voltam, fejből beírtam amit tudok, majd egy-két nap alatt végigellenőriztem egy szótár segítségével, hogy hány szót tudtam hibátlanul, és az eredmény: 1524.
Ne haragudj, hogy megint egy kicsit negatív a hangvételem, de nem tudok hazudni, sem magamnak, sem másnak.

További szép napot!

Bee

Ezt próbáld meg: http://www.elllo.org/

http://www1.voanews.com/learningenglish/home/

Megjegyzés küldése