Amit örömmel tanultunk, soha nem felejtjük el... (Alfred Mercier)

2010. jún. 16.

Gyorssegítség az angol szóbeli érettségihez

A legrosszabb felkészülés, ha a papírra meredve azon pánikolsz, mi mindent kellene tudnod. Ne pocsékold erre az idődet! Papírról nem lehet felkészülni szóbeli vizsgára. A füledet kell rákészíteni.

Csináld lazán. Hallj minél több angol szöveget, de vigyázz: csak annyit ér, amennyit értesz belőle. Ha a felét nem érted, azt jelenti: fele időd pocsékba megy, sőt a kedved is pocsék lesz. Na ne már!

A célod az legyen, hogy csupa olyasmit hallgass, amit majdnem teljesen értesz, mondjuk 90%-ban. Akkor ragadni fog az angol. Ha van kedvenc filmed, azt nézd angolul, angol felirattal. Hallgasd a kedvenc nótáidból azokat, amelyeknek a szövegét is nagyrészt érted.

Ha nem tudod, mihez kezdj, akkor itt kezdd:

The Linguist Library


Ezt a hangoskönyvtárt nem tanárok állították össze, hanem olyan emberek, akiknek élvezet a nyelvtanulás - és gyönyörűségből, szórakozásból tanulnak, nem iskolában.

Érdemes ide bekukkantanod, hátha nyűg helyett örömmé válik számodra is a nyelvtanulás!

Épp az érettségi előtti napokban, mért ne legyen inkább gyönyörűség?

Baloldalt a Categories vagy középütt a Collections címszó alatt keress olyasmit, ami 1) érdekel, és 2) 90%-ban érthető. Csemegézz az oldalon. Hallgass minél többet, de amit alig értesz, azt azonnal kapcsold ki, s keress tovább - bőven találsz érthető és érdekes dolgokat.

A szóbeli érettségin az fog jól meglendíteni (vagy legalább megmenteni), ami ezekből a füledben cseng, bong, zeng. Hidd el, bőven lesz ilyesmi. Minden magolásnál többet ér, ha ezt csinálod. Ki ne hagyd!

A korábbi blogbejegyzésekben más ötleteket is találsz.

Kalap!

3 hozzászólás:

Hello Botond!
(Bee)

Valóban nagyon jó az oldal, bár - gondolom ezt kezded megszokni tőlem - nekem sajnos nem annyira egyszerű.
Belenéztem a Beginner I. kategória második leckéjébe, (talán az ABC-t illik tudni még nekem is), Vera naplójába.
Már a harmadik sorban találkoztam két ismeretlen szóval, ill. csak az egyik ismeretlen, a másikat kellene tudnom, hisz vagy 74-szer kikerestem már a szótárból, mégsem jut eszembe soha....
Aztán láttam, hogy a továbbiakban még több az idegen szó, így nem is mertem tovább nézelődni...hisz esélytelen, hogy bármit is megértsek, ha már a legalapvetőbb, legkezdőbb leckének a legelején akadályba ütközöm...nem igaz?

Szép napot!

Bee

174-szer is kikereshetsz egy szót a szótárból, attól még nem fog eszedbe jutni. HALLOTTAD-e 50x? 100x? 150x? Hallanod kell ennyiszer, akkor fogod tudni.

A könyvtárban keress tovább, ne akadj el azon, hogy nem érted. Azt keresd, amit értesz. Bármelyik témakörben találhatsz érthető dolgokat, csak keresni kell. Ne akadj el ott, ahol ráírták, h. "Beginner".

Szia!

Csak gyorsan két gondolat:
Ahogy felébredtem, láttam a válaszod, nos ennek megfelelően reggel óta szörfözöm a könyvtárban, olyan hanganyagot keresgélve, amit legalább 50%-ban értek. Igyekeztem szisztematikusan sorba haladni. Nagyon sokba belehallgattam, úgy hogy természetesen a szöveget is olvastam mellette, de sajnos kb.:30%-nál többet egyikből sem tudok "kiérteni". Rengeteg olyan szót, kifejezést látok, amivel tudom, hogy többször találkoztam, és ki is kerestem a szótárból. Ha ezeket mind tudnám, bármelyiket megérteném 90%-ban.

A számomra legérdekesebb hanganyagokat Steve's korner-ben találtam, ami a nyelvtanulással kapcsolatos, de abból sem értek 25%-nál többet, de majd kiszótárazom.
Lehet, hogy a 9 év angol tanulásom során egy szótárazó géppé váltam?

A másik gondolat, a HALLÁSSAL függ össze: Kb.: 2006-ban, 1 évvel az alapfokú nyelvvizsga után is volt egy angol tanulási fellángolásom, mint már annyiszor. Akkor a következőt találtam ki. Van egy ezer mondatot tartalmazó turista kézikönyvem, amiben a legáltalánosabb angol mondatok vannak benne, fordítással. Az első 25-öt kiírtam, felmondtam a PC-m segítségével a telefonomra, de úgy, hogy egy mondatot 10x egymás után játszott le. Akkor gyalog jártam dolgozni, az akkori munkahelyemre, (30 perc séta), és eközben hallgattam, a mondatokat. Kikísérleteztem, hogy hányszor kell meghallgatnom ahhoz, hogy 100%-osan tudjam. Rájöttem, hogy egy mondatot kb.: 600-650-szer kell meghallgatnom ahhoz, hogy tudjam. Nagyon megörültem, hisz ezután semmi dolgom nem volt, mint beosztottam az időmet, elosztottam a mondatokat, így egy hónap alatt kb.: 50 mondatot meg tudtam hallgatni 600-650-szer. Hurrá! Akkor fél év múlva fogok tudni 300 mondatot. Így is tettem. Szépen haladtam és ez örömmel töltött el.
Aztán az úgy az 5. hónapban kíváncsiságból visszamentem az elejére, hogy vajon emlékszem-e még abból valamire. Ne tudd meg mennyire lesújtó volt az eredmény egy szóra sem emlékeztem....
El is met a kedvem az egésztől. Na persze csak egy időre...hisz ismersz...nem adom fel...
Ezt csak arra írtam, hogy nem biztos, hogy mindenkinek elég akár 100x is hallani egy szót, az még attól nem marad meg.

További szép napot!

Bee

Megjegyzés küldése